Vecka 4 (2023)

   

Kampanjpriser inlästa (Medlemskampanj 1)
 Ny funktion

Kampanjpriser visas nu på artikelkort i kategorivy och vid sök.

Under "Produktiinformation" visas vilken kampanj och hur länge den är aktiv.

 

 

   

Genomgång av genomförda ändringar i reklamationsmodulen
 Uppdatering

Reklamationsmodulen har under 2022 genomgått en rad förbättringar och arbetet fortsätter under 2023.

Instruktioner och nya filmer är under bearbetning men för att uppmärksamma lite extra för tillfället så

lyfts nedan de senaste uppdateringarna som är bra att ha kännedom om:

 

  • Knapp för önskan om ”del åter vid avslag”.  (1)

Denna funktion har tillkommit för att delvis minska flödet av dialog om del önskas åter eller ej i dialogrutan.

Delar generellt sätt ska enbart begäras åter ifall kunden specifikt har begärt det, finns ingen mening med att

trasiga delar fraktas fram och tillbaka i onödan. Så ställ frågan till kund i samband med att reklamationen mottages.

Ställer man muspekaren över texten så kommer också information om denna funktion.

 

  • Dialogrutan till höger har minskats ner. (2)

Dialogen rutan har fått en mindre format med bättre funktion som minskar risken för att dialogrutan öppnas oavsiktligt.

 

  • En röd notifiering med bokstaven R kommer att visas i översikten. (3)

En indikering är skapad i översikten för att tydliggöra att en händelse som kräver uppmärksamhet i reklamationsmodulen föreligger.

 

  • När butik tar beslut utan att BCP meddelad. (4)

En informationstext kommer att komma upp i beslutsrutan neka/godkänt när butik tar ett beslut av en reklamation

som inte BCP har blivit informerad om. Det är fortsatt självklart ok att ta beslut på butiksnivå av reklamationer utan att BCP meddelas

 

men ärendet kommer inte att kunna drivas vidare i systemet mot BCP´s reklamationsavdelning för hjälp med bedömning och eventuell ersättning i de fallen.

 

 

 

   

 

 


 

Vecka 46 (2022)

   

Ny design på artikelkort
 Ny funktion

Artikelkortet har anpassats för att snabbare visa viktig information om artikeln och för att ta mindre plats vilket gör att fler artiklar kan visas på samma skärmyta (se bild).

Vänster/Röd = Tidigare design
Höger/Grön = Ny design

 

   

Sök och sökförslag fungerar nu för artikelnummer med punkt (ex. 17-4856.92J)
 Buggrättning

Tidigare så gick det inte att använda sök eller få upp sökförslag för artikelnummer som innehåller en eller flera punkter.

 

   

 

 


 

Vecka 44 (2022)

   

Arbetstider/tidsåtgång för respektive service visas nu genom alla steg i serviceflödet
 Ny funktion

 

 

   

Det går nu att sök och hitta ej bilkopplade reservdelar i sökresultatet. Ny flik "Ej kopplade reservdelar"
 Ny funktion



 

   

Krysset för att ta bort ett sökt registreringsnummer visas nu även när sökning gjorts på bil utan reservdelskoppling
 Buggrättning



 

   

Hela chassinumret visas nu även på bilar med längre chassnimumer
 Buggrättning



 

   

Löst problem som ibland gjorde att fönstret för bilval blev omöjlig att hantera
 Buggrättning

Det fönster som ibland visas när extra bilval måste göras kunde ibland göra att det inte gick att gå vidare.

 

   

Viktiga artikelattribut visas nu endast i huvudet på artikelkortet (ex: Till/från chassinummer). Visades tidigare även tillsammans med övriga attribut
 Ny funktion



 

   

 

 


 

Vecka 42 (2022)

   

Tryck på Enter-knappen i varukorg vid kundsök gör inte längre så att varukorgen skickas iväg
 Buggrättning

Gäller endast butik!

Tidigare i varukorgen, i rutan för kundsök. Efter att rätt kund hittats och om Enter-knappen trycktes in skickades varukorgen iväg direkt, nu finns en spärr som hindrar varukorgen från att skickas med enter-knappen.

Det går fortfarande att trycka på Enter-knappen för att skicka

 

   

Förbättring av sökmotoralgoritm
 Buggrättning

Som en del i vårat löpande arbete med att förbättra sökmotorn i MekonomenPro så har vi nu gjort en del förändringar i hur sökmotorn jobbar.

Exempel: tidigare vid sökning på H7 för att hitta glödlampor så visades istället något helt annat, efter justeringen visas istället mer relevanta träffar (glödlampa H7).

Detta är endast ett exempel och vi räknar med att sökresultaten kommer att upplevas bättre överlag (inte bara för glödlampor).

Vi vill gärna ha din feedback! Klicka här och fyll i vårat feedback-formulär.

 

   

Ikonerna på serviceschema som visade om servicepunkten var kopplad till extraservice visas nu igen på utskriften
 Buggrättning



 

   

Sökfunktion i alla fält vid manuellt bilval
 Ny funktion



 

   

Möjlighet att välja/söka motorkod vid manuellt bilval
 Ny funktion



 

   

Stöd för video på artikelkort (läggs till löpande)
 Ny funktion



 

   

Det går inte längre att av misstag trycka två gånger på "Skicka beställning"
 Buggrättning

Rättning implementerad för att undvika tomma varukorgar. Nu går det bara att klicka en gång på skicka-knappen.


(Butik)


(Verkstad)

 

   

Alla order visas nu som standard i orderöversikten
 Buggrättning



 

   

 

 


 

Vecka 38 (2022)

   

Uppdatering av fordonsdata
 Uppdatering

Senaste utgåvan av fordonsdata från Transportstyrelsen har blivit inläst.

 

   

Teknisk info - Sortering
 Buggrättning

Länkarna till externa tjänster som finns under "Teknisk info" sorteras nu i bokstavsordning.


 

   

 

 


 

Vecka 35 (2022)

   

Förtydligande av position för arbetstider som passar både fram och bak

 Buggrättning

På artikelkortet under fliken reservdelar, om reservdelen passar exempelvis både fram och bak kunde det vara svårt att hitta rätt arbetstid då position inte visades. Position är nu förtydligat och finns med i beskrivningen av arbetsttiden.

 

Vecka 25 (2022)

   

Butik kan nu skapa ny kund direkt i MekonomenPro
 Ny funktion

Inloggad som butiksanvändare med behörighet kan nu skapa nya kundkonton och lägga till inlogg till befintliga kunder i MekonomenPro.

Under ”Inställningar” finns nu en ny flik ”Hantera kunder” här kan användare på befintliga kunder i AX / Butiksdata skapas upp.

Endast butiksanvändare med
adminbehörighet kan skapa nya verkstadsanvändare.
 

Från och med måndag vecka 26 ska inga fler kunder beställas genom Forms-formuläret, en sista inläsning kommer göras inom kort. 



Instruktion - Ny funktion i MekonomenPro – Möjlighet för butik att skapa verkstadsanvändare (PDF)

 

   

Länk till Atracco och Bileko Tires finns nu under "Teknisk info"
 Ny funktion

Support och/eller hjälp med inloggningsuppgifter hanteras utav respektive leverantör (Atracco / Bileko Tires). MekonomenPro-supporten har inte möjlighet att hjälpa till med detta.



 

Vecka 23 (2022)

   

Påminnelse om delar som ingår i service men som saknas i katalogen
 Ny funktion

Om delar som ingår i vald service kommer nu en notis att visas för att påminna om att ytterligare delar krävs för att utföra den valda servicen.



 

   

Problem i reklamationsmodulen lösta
 Buggrättning

Problem med att spara skapad reklamation har nu lösts.


 

   

Prestandaförbättring kopplat till lagersaldo i serviceflödet
 Buggrättning

Vissa tillfällen kunde lagersaldo ta lång tid att ladda och presenteras i serviceflödet, förbättringar har gjorts för att snabba upp detta.


 

Vecka 22 (2022)

   

Sortering i varukorg vid hämtning till PBS
 Buggrättning

Sorteringen som visas i varukorgen inne i MekonomenPro följer nu med hela vägen ned till PBS. Ändringar som görs innan varukorgen hämtas ned speglas.

 

Vecka 21 (2022)

   

Registreringsnummer läggs nu automatiskt till i filnamnet på serviceschema
 Ny funktion

Nu läggs registreringsnummer och datum med automatik in i filnamnet på serviceschema som skapas i MekonomenPro när serviceschema ska skrivas ut eller sparas ned lokalt på datorn

 

 

 
   

Reservdelar blev i vissa fall felaktigt utgråade
 Buggrättning

I vissa fall kunde artiklar som skulle visas vara utgråade och artiklar som visades skulle istället ha varit utgårade, detta är nu rättat.


 

Vecka 20 (2022)

   

Saknad text på arbetstider i varukorgen (Montering/Demontering)
 Buggrättning

Arbetsbenämning på arbetstider saknades i varukorgen, visas nu igen som tidigare.

 

 

 

Vecka 19 (2022)

   

Arbetstider är flyttade (uppdaterad design)
 Ny funktion

Klicka på klock-ikonen som finns på artikelkortet för att visa kopplade arbetstider.

 

 

 
   

Bilens ålder i månader visas nu i serviceflödet
 Ny funktion

Ålder beräknas på bilens registreringsdatum från bilregistret (Transportstyrelsen).


 
 

 
   

Reklamationsmodul
 Ny funktion

Lansering av reklamationsmodul i MekonomenPro. Länk finns under samma ikon där inställningar hittas.



 
 

 
   

Länk till MBV-net
 Ny funktion

Länk till MBV-net hittas nu under "Teknisk info"

 

Vecka 18 (2022)

   

Stöd för danska registreringsnummer
 Ny funktion

Det går nu att söka på danska registreringsnummer, klicka på SE till vänster som rutan där registreringsnummer matas in för att välja land (Sverige, Norge eller Danmark).

 

 

 
   

Uppdaterat serviceschema (checkboxar)
 Ny funktion

Nu visas checkboxar på serviceschemat för att kunna kryssa i om kontroll är utförs eller om åtgärd behövs eller är utförd.

 
 

 
   

Filtrering av arbetstid på artikelkort
 Ny funktion

Större delen av alla reservdelar har nu ett filter som gör att exempelvis arbete för att byta främre bromsbelägg inte visas när på bromsbelägg bak.

Vi jobbar löpande med att förbättra denna funktion/filtrering och tar gärna emot feedback vid fel.

 

Vecka 17 (2022)

   

Möjlighet att skriva ut produktblad
 Ny funktion

Det går nu att skriva ut produktblad från artikelkortet på alla artiklar i katalogen.

Klicka på "

 

 

 
   

Inköpspris på artikelkortet (dolt som standard)
 Ny funktion

Inloggad användares inköpspris visades tidigare direkt, nu för att visa klicka i den lilla gula rutan så laddas inköpspriset in.

 
 

 
   

Placering på reservdel (visas i varukorgen)
 Buggrättning

Delar som läggs till i varukorgen saknade placeringen i  benämning (ex: fram/bak). Detta visas nu och följer även med när varukorgen hämtas i externa verkstadssystem (ex. PBS).

 

Vecka 13 (2022)

   

Tillbakaknapp i varukorgen
 Ny funktion

Det går nu att gå tillbaka till reparationsflödet från varukorgen.

 

 

 
   

Prestandafix orderöversikt
 Buggrättning

Det tog ibland lång tid att öppna orderöversikten, är nu löst.

 
 

 
   

Möjlighet att ta fram reklamationer äldre än 365 dagar i nya reklamationsmodulen
 Ny funktion

För att framtidssäkra reklamationsmodulen har möjligheten att gå tillbaka längre än 365 dagar (ett år) lagts till.

 

Vecka 11 (2022)

   

Rättning i reparationsflödet
 Buggrättning

Fixat text som visades ovanför reparationstid. Utökat sidutrymme för delar.
Löst problem som gjorde att det inte gick att gå tillbaka till steg 1 efter att ha valt bil.

 

 

 
   

Rättning av filtrering av årsmodell
 Buggrättning

Automatfiltrering av reservdelar baserat på bilens årsmodell har fått en mindre korrigering för att fungera bättre.

 
 

 
   

Fix för artikelattribut som visades flera gånger på artikelkortet
 Buggrättning

Attribut som har flera värden (ex: För motorkod: AWT / AWS) visades två gånger istället för på en rad.

 

Vecka 9 (2022)

   

Nu visas lagersaldo även på sidan där servicedelar plockas ihop i serviceflödet
 Ny funktion

Lagersaldo visas nu i serviceflödet (Serviceschema) i listan när reservdelar/artiklar ska plockas ihop för vald service.



 

 

 
   

Ny layout "Arbetstider"
 Ny funktion

Omarbetat flöde för "Arbetstider" detta är del två utav den uppfräschning som tidigare gjorts av layout/flöde i "Serviceschema". Även här visas lagersaldo.

 

 

 
   

Det går nu att se alla filter på vänstersidan
 Buggrättning

Tidigare när listan blev för lång för att visas på skärmen så doldes överskjutande filter och gick inte att se eller välja.

 
 

 
   

Nu visas alla volymer i filter på vänster sida
 Buggrättning

Tidigare doldes volymer för relaterade artiklar i filterlistan och det gick ibland inte att hitta den volym som fanns på relaterade artiklar.

 

Vecka 7 (2022)

   

Meny som öppnas när muspekaren hålls över reservdelskategori dröjer inte längre kvar när muspekaren flyttas bort från kategoriikonen
 Buggrättning

Feedback från er uppmärksammade oss om att rutan med underkategorier som visas när muspekaren förs över en kategoriikon i Reservdelar "hängde kvar" vilket gjorde det svårt att navigera runt bland kategorierna.

Vi har nu uppdaterat så att menyn försvinner direkt så fort muspekaren flyttas bort från ikonen.



 

 

 
   

Meny som öppnas när muspekaren hålls över reservdelskategori dröjer inte längre kvar när muspekaren flyttas bort från kategoriikonen
 Ny funktion

På alla glödlampor visas nu lamptyp och position tydligare på artikelkortet.

Inom kort kommer denna funktion även implementeras på andra kategorier.



 

Vecka 5 (2022)

    

Förberedelser igång för pilottest av reklamationsmodul i MekonomenPro med utvalda butiker & verkstäder

Snart är vi igång med Mekonomen Sveriges tester av den nya reklamationsmodulen ute i verkligheten med våra utvalda butiker, verkstäder samt reklamationsavdelningen hos BCP.

I samband med pilottest kommer BCP att färdigställa instruktioner för butik och verkstad.

Efter godkända tester kan utrullning av reklamationsmodulen påbörjas.

Mer info kommer!



  

Vecka 4 (2022)

   

Fix för artikeldata på relaterade/alternativa produkter

Artikeldata visas nu uppdelat för relaterade artiklar när det finns flera länkningar mellan samma bil och artikel.



 

 

 
   

Bakomliggande ramverk för reklamationsmodul inför kommande pilottest

Tekniska förutsättningar för att kunna påbörja pilottest av den nya reklamationsmodulen i MekonomenPro är nu implementerade.

+ Create a claim from a product list
+ Notifications for Workshop and Store
+ Restriction to customer segment
+ Upload images and video’s
+ Creation from order overview/detail
+ Claim button integrated in Support tab
+ BCP user use cases
+ Timeline logging



 

 Vecka 1 (2022)

    

Kategori "Kyl och värmesystem" delas upp

För att göra det enklare att hitta rätt så har kategorin "Kyl och värmesystem" delats upp i två nya kategorier.

Namnen på dom nya kategorierna är "Motorkylning" och "Värmesystem".

            
  Motorkylning       Värmesystem
 
 

 
 

Uppdaterade oljerekomendationer (motorololja)

Efter att ha fått in flera rapporter från användare om att rekomendation kring vilka oljor som passar till bilen så har en större uppdatering gjorts för att rätta detta.

Det kan fortfarande finnas kvar mindre vanliga bilmodeller, stöter du på en sådan bil så rapporteras detta in genom "Felrapport" på valfri olja med inmatat registreringsnummer för bilen detta gäller.


 

Vecka 31

   

Jämförelsefunktion

Ny funktion som gör det möjligt att lägga upp till fem artiklar/produkter samtidigt i en jämförelse.

Minst två artikla/produkter behövs för att kunna jämföra.



På alla artikelkort i MekonomenPro finns en ny knapp "Jämför". Klicka på knappen för att lägga artikel/produkt i jämförelselistan.


Längst ned på sidan visas alla artiklar som du lagt till i din jämförelselista. När du är redo att jämföra artiklarna i listan klicka på knappen "Jämför".


Nu öppnas din jämförelse och det går nu att jämföra alla attribut på valda artiklar.

 
 

 
   

G1 artiklar/reservdelar

Användare som egentligen skulle kunna hitta artiklar ur segment "G1" såg inte dessa artiklar i MekonomenPro.

Åtgärdat.

 
 

 
   

Order från butik

När ett telefonnummer matades in felaktigt (exempelvis text eller tecken utöver siffror i telefonnummer) så kunde inte butikens ERP-system ta emot order.

Regelverk för telefonnummer och kundens namn är uppsatt för att inte order ska fastna på väg in till butikens ERP (NAX).

 

Vecka 24

 

Fix för Autodata-svar (ex: MAN014)

Fel i svar från Autodata för vissa bilar, exempel: MAN014.

Åtgärdat.

 
 

 
   

Gick inte att lägga arbetstid i varukorgen

För vissa användare gick det inte att lägga till arbetstid i varukorgen.

Åtgärdat.

 

Vecka 18

 

Ny design för hur artiklar visas

En ny och uppdaterad design/layout för hur och vad som visas för artiklar under reservdelar och tillbehör.

 

 

 
   

Förbättringar i koppling mot Autodata vid bilval

Första steg i att förbättra kopplingen mellan Autodata och MekonomenPro, mindre val när det finns flera olika modeller att välja på vid exempelvis serviceschema och arbetstider.

 
 

 
   

Förberedelse för Butiksdata

Bakomliggande systemförberedelser i MekonomenPro med förbättringar i kopplingen med Butiksdatabutiker.

 
 

 
 

Företagsnamn och telefonnummer saknades på offert

På den nya offerten som tagits fram så visades inte kontaktuppgifter till verkstaden (Namn och telefonnummer).

Detta är nu korrigerat.

 
 

 
   

Offert med arbetstider saknade pris

När en offert innehöll arbetstider så visades priserna felaktigt. Nu är detta korrigerat och priserna visas på korrekt sätt.

 
 

 
   

Ny supportfunktion/felrapport

Supportknapp har uppdaterats/förenklats.

Om fel ska rapporteras på befintliga artiklar/reservdelar så använd funktionen "Felrapport" på artikelkortet för berörd reservdel.

 
 

 
   

Vissa artiklar visades inte för flera bilar

Ett antal artiklar som inte visades på flera olika bilmodeller har nu rättats.